سرويس پست الکترونيک مهرالبرز LMS TTS

معرفی رشته مديريت کسب و کار( MBA )

معرفي دوره كارشناسي ارشد مديريت کسب و کار( MBA ) دانشگاه مهر البرز


MBA چیست؟
توسعه و بهبود در نظام های اداری و مدیریتی کشور و ارتقاء استاندارد زندگي در آن مستلزم بهبود و ارتقاء کيفيت مديريت در سازمان هاي اقتصادي و اجتماعي است. با بهبود و توسعه مديريت ميتوان بهره وري را افزايش داد و از ظرفيت ها و امکانات موجود و بالفعل، کالا و خدمات بيشتري را توليد و عرضه نمود و ظرفيت هاي زيادتري را بوجود آورد. بهبود مديريت نيز مستلزم آگاهي و تسلط به دانش مديريت است. با توجه به اهميت مديريت در رشد و ارتقاء سازمانها و جوامع، ايجاد رشته کارشناسي ارشد مديريت () در کشورهاي مختلف جهان مدنظر قرار گرفته است. اين رشته به سرعت نخست در آمريکا و کشورهاي صنعتي و سپس در کشورهاي در حال توسعه موفق، گسترش يافته است.
MBA  مخفف عبارت Master of Business Administrator می باشد که می توان آن را کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای  ترجمه کرد. به لیسانس این دوره BBA و به دکترای آن DBA میگویند.
MBA را چند دهه پيش دانشگاه های امريکايی معرفی کردند که هدف اين رشته تربيت مديرانی حرفه ای ، چند منظوره با قابليت بالا برای مقابله با بحران و توانايی اداره استراتژيک شرکت ها و بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی بود، در سالیان گذشته به جرأت می توان گفت که فارغ التحصيلان اين رشته بالاترين ميزان اشتغال و حقوق و مزايای دريافتی را به نسبت هر رشته ديگر داشته اند و اين قاعده تقريبا در همه کشور های دنيا که فارغ التحصيل MBA دارند ، صادق بوده است.
متاسفانه امروزه بسياري بدون توجه به محتواي MBA آن را با نام مديريت سازمان مي شناسند و تنها به بخش بسيار کوچکي از اهدافي که در اين دوره بررسي مي شود مي پردازند. اگر بخواهيم تعريفي دقيقتر از اهداف MBA  داشته باشيم بايد  توجه داشت که هدف اين دوره پذيرش  فارغ التحصيلان دوره هاي کارشناسي  رشته هاي مختلف و به ويژه رشته هاي فني و مهندسي و پرورش افرادي است که قادر باشند در زمينه هاي ذيل انجام وظيفه نمايند:
1- اداره و راهبري موثر و کارآمد سازمان يا يک بخش تخصصي از آن  نظير بخش هاي توليدي، بازاريابي و فروش، اطلاعات و مالي
2- ايجاد تحول در يک بخش ها و حوزه های تخصصي سازمان
3- طراحي، هدايت و رهبري تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملي در مديريت
4- کارآفريني با ايجاد فعاليت هاي جديد در درون سازمان هاي جديد
5- ارائه خدمات مشاوره اي و مطالعاتي در زمينه هاي مزبور به مديران سازمانهاي اقتصادي و اجتماعي
 
تاريخچه MBA
MBA در خارج از کشور قدمتي حدودا" 80 ساله دارد و به نظر مي رسد که در  Wharton Business School وابسته به دانشگاه پنسيلوانيا متولد شده باشد. گسترش سريع اين رشته در سالهاي دهه 60و 70 ميلادي منجر به اين شد که در ايران نيز در دهه 70 ميلادي مرکزي تحت عنوان ICMS و با همکاري دانشگاه هاروارد راه اندازي شود که متاسفانه بعد از انقلاب مورد بي توجهي قرار گرفت و منحل گرديد. اين مرکز علي رغم  اينکه تنها دو دوره فارغ التحصيل ارائه کرد ليکن دستاوردهای ناشي از آن هنوز در اذهان بخشهاي مديريتي کشور باقي است. دومين گام در اين راستا توسط سازمان مديريت صنعتي برداشته شد که در اواخر دهه 60 شمسي اقدام به راه اندازي دوره مديريت اجرايي Executive MBA نمود ليکن به دليل عدم تبليغات مناسب و نيز شرايط دشوار ورود جاي چنداني در ميان فارغ التحصيلان جديد  باز نکرد. سرانجام در اول دهه 80 شمسي دانشگاه صنعتي شريف به اتکاي وجهه منحصر به فرد خود اقدام به راه اندازي اين رشته با توجه به نياز شديد کشور نمود. علي رغم اين تلاشها، هنوز تا رسيدن به کشورهاي توسعه يافته و حتي بسياري از کشورهاي در حال توسعه راه درازي در پيش رو داريم. در حالي که MBA امروزه يکي از معيارهاي رشد کشورها محسوب مي شود، در سنگاپور با 4 ميليون نفر جمعيت حدود 30 دوره MBA و در آمريکا 700 دوره وجود دارند .

چرا MBA بخوانیم؟
اگر مي خواهيد خود را قانع کنيد که چرا بايد MBA را انتخاب کنيد، کار دشواري نخواهيد داشت. جايگاه MBA در دنياي امروز امکان ادامه تحصيل در برترين دانشگاههاي داخل و خارج را در اختيار شما قرار خواهد داد. در صورتي که زمينه شغلي مد نظر شما باشد، با توجه به اينکه اين رشته بسيار نوپاست و با استقبال شديد سازمانها نيز مواجه شده است مي توان بازار کار بکر و دست نخورده آن را در نظر داشت، هرچند در آمريکا علي رغم سابقه 80 ساله هنوز بازار کار بسيار وسيعي در اختيار فارغ التحصيلان این رشته قرار دارد. در ايران نيز آمارهاي فعلي نشان از تضمين شغل در آينده دارد. MBA قابليتهاي شما را وراي تخصصي که اکنون داريد توسعه خواهد داد و شما را به شخصي مبدل خواهد کرد که هيچ سازماني قادر نخواهد بود به راحتي از روي تخصص شما عبور کند.
- آيا مي دانيد که  MBA در دانشگاه هاروارد تنها رشته اي است که به دليل اطمينان از اشتغال خوب فارغ التحصيلان آن در آينده تحت پوشش کامل وام CITIBANK آمريکا قرار دارد و دانشجويان کليه هزينه هاي خود را از آنجا تامين مي کنند؟
 كساني كه در كار تجارت بوده و مدير هستند، بعد از مطالعه MBA  احساس مي كنند مهارتشان بيشتر شده است. وقتي MBA مي خوانيم ياد مي گيريم كه چگونه بايد ارتباط برقرار كنيم يا چگونه بايد يك مسئله را بصورت اثربخش حل كنيم. با پيچيدگي ها و سياست ها در داخل يك سازمان آشنا مي شويم. اين مباحث سهم بسزایی در رشد و ارتقای افراد و توانمند سازی آنان در داخل شرکتها و سازمانها دارد.
MBA به شما به عنوان يک فرد عادي در هر تخصص و دانشي امکان مي دهد تا ذهن خود را متوجه خلاء ها , نيازها, شکاف ها و کمبودهاي بازار کنيد و بر اساس تکنيک ها و تاکتيک هايي که بازار و کسب و کار شما مي طلبد بهترين راه براي توسعه کسب و کار خود را پيدا کنيد و سهم خود را در بازار افزايش دهيد.MBA تا حدی به شما مي آموزد که در ايجاد يا توسعه يک کسب و کار چگونه اولين باشيد اما تا حد بسيار زیادی به شما ياد مي دهد چگونه در کسب و کار خود و در بازار رقابتي بهترين باشيد.
  بازار کار MBA در خارج از کشور نيز از جايگاه مطلوبي برخوردار است و کشورهاي آمريکا و کانادا در جذب متخصصين اين رشته درنگ نمي کنند. از خاطر نبريد که بسياري از دانشجويان اين رشته از همان ابتداي تحصيل دعوت به کار مي شوند.

مشخصات دوره MBA :

  • دروس و سرفصل های به روز شده رشته مدیریت کسب و کار با تعداد 48 واحد دروس الزامی و اختیاری و 15 گرایش در جلسه شماره 847 مورخ 5/8/1392 دفتر گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید و از سال تحصیلی جاری جایگزین برنامه 57 واحدی قبلی که مصوب سال 1379 بود گردید.
  • طول دوره کارشناسی ارشد کسب و کار برابر مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برابر با 4 نیمسال تحصیلی (2 سال) است.
  • کلیه دروس این دوره 3 واحدی و کل واحدهای دوره برابر با 48 واحد درسی (16) درس می باشد.
  • گروه آموزشی مربوطه با تأیید شورای تحصیلات تکمیلی می تواند بر اساس نیاز ،دروس جبرانی ارائه نموده و در صورتی که دانشجو این دروس جبرانی ارائه شده را با همین عناوین و سرفصل ها و نمره مورد تأیید گروه و شورا نگذرانده باشد ملزم به اخذ و گذراندن این دروس می باشد.

گرایشهای رشته ام .بی. ای. در مهر البرز:
همانگونه که در معرفی رشته ذکر گردید این رشته بر اساس آخرین مصوبه دفتر شورای برنامه ریزی و گسترش وزارت علوم،تحقیقات و فناوری دارای 15 گرایش می باشد که موسسه آموزش عالی مهر البرز موفق گردید مجوز اجرای چهار گرایش کاربردی تر و پرتقاضاتر این رشته را اخذ نماید. در ادامه بصورت مختصر توضیحاتی درباره هر کدام از گرایشهای چهارگانه قابل اجرا در موسسه آموزش عالی مهر البرز ارائه می گردد :
گرایش بازاریابی :
این گرایش یکی از کاربردی ترین گرایش های رشته ام بی ای در جهان و ایران بوده و هست و خیلی از صاحبنظران، فلسفه وجودی رشته ام بی ای را نزدیک کردن علم به حوزه عمل و ثروت آفرینی از طریق ایجاد و مدیریت بنگاه های اقتصادی می دانند و گرایش بازاریابی را کاربردی ترین حوزه در راستای تحقق این هدف مهم محسوب می نمایند. در این گرایش در دروس تخصصی سعی می گردد تا دانشجو با مفاهیم مرتبط با بازار، فروش ،مشتری و سایر مسائل پیرامون آن دانش و مهارت لازم را کسب نماید.استراتژی بازاریابی و تحقیقات بازاریابی از دروس تخصصی – اصلی این گرایش می باشد که تلاش می نماید دانشجو را با برنامه ریزی راهبردی در حوزه بازار آشنا نموده و استراتژی های گوناگون در طول دوره عمر محصول  اعم از استراتژی های توسعه محصول ، قیمت گذاری ، توزیع و عرضه محصول و تبلیغات و فعالیتهای ترویجی را آموزش دهد. در تحقیقات بازار تلاش می شود تا ضمن آشنایی دانشجویان با بازار و مکانیزم و بازیگران بازار روشهای پیمایش و کسب اطلاعات از بازار و مشتریان و شناخت رفتار مصرف کنندگان آموزش داده شود.دروس تخصصی- اختیاری بسیار کاربردی و جذابی مانند بازاریابی بین المللی ، ارتباطات بازاریابی یکپارچه ، مدیریت برند، رفتار مصرف کننده ، تبلیغات ، قیمت گذاری ، فروش ، کانال های بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتریان ، توسعه محصول و خدمت از جمله حوزه هایی هستند که در چارچوب سرفصل ها و دروس قابل ارائه آموزش داده خواهد شد.
گرایش استراتژی:
در این گرایش سعی بر آن است تا دانشجویان با نحوه تفکر راهبردی و ترسیم و تدوین برنامه های راهبردی و چگونگی پیاده سازی آن آشنا گردند. این گرایش در چندسال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و معمولا مخاطبینی که قصد راه اندازی و یا مدیریت کردن بر یک مجموعه را بصورت راهبردی دارند تمایل زیادی به ادامه تحصیل در این گرایش دارند. در این گرایش علاوه بر دروس پایه استراتژی که دانشجو در ترم های اولیه اخذ می نماید، در حوزه تخصصی دروس اصلی دو درس سه واحدی به نام های مدیریت استراتژیک پیشرفته و پیاده سازی استراتژی ارائه می گردد که تلاش دارد مفاهیم اولیه ارائه شده به دانشجو در ترم های قبل را  کامل کرده و مهارت های سطح بالای تحلیل و فرموله بندی و اجرا را آموزش دهد. در حوزه دروس تخصصی اختیاری هم دروسی مانند تفکر استراتژی و استراتژی در عمل، بودجه بندی و کنترل استراتژیک، مدیریت استراتژیک در سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی ، مدیریت استراتژیک در شرکت های مادر و هلدینگ،مدیریت رشد، استراتژی تغییر ، استراتژی بازاریابی ، استراتژی منابع انسانی ، استراتژ ی عملیات ، مدیریت استراتژیک فناوری ، آینده پژوهی و ... ارائه می گردد که بسیار کاربردی و جذاب می باشند.
گرایش خدمات :
در دنیای امروزی و بویژه در کشورهای توسعه یافته سهم و بخش عمده ای از درآمد ناخالص داخلی کشورها به خدمات تعلق دارد و این روند هرساله رو به گسترش است. بنابراین حوزه خدمات و مباحث مرتبط با آن مورد توجه آموزش های دانشگاهی نیز قرار گرفته است. بدلیل ماهیت خدماتی بودن بسیاری از کسب و کارها مانند حوزه های بیمه و بانک و مالی و یا گردشگری و هتلداری ، آموزش ، خدمات درمانی و ... آموزش نحوه ایجاد و مدیریت اینگونه کسب و کارها در اولویت حوزه های آموزشی کشورها قرار گرفته است. در این گرایش دانشجو در حوزه تخصصی- اصلی دو درس بازاریابی خدمات و مدیریت خدمات ارائه می گردد که در آن سعی می گردد مدیریت بهینه یک کسب و کار خدماتی و همچنین نحوه فعالیت و رقابت اینگونه کسب و کارها در بازار آموزش داده شود. در حوزه دروس تخصصی – اختیاری دروسی مانند صنعت خدمات ، مدیریت استراتژیک واحدهای خدماتی ، مدیریت درآمد ، مدیریت منابع انسانی در سازمانهای خدماتی ، تجارت الکترونیکی ، اصول کسب و کار بین المللی و توسعه محصول و خدمت ارائه گردد که در این حوزه دروسی بسیار کاربردی می باشند.
گرایش مالی :
در این گرایش دانشجویان با مباحث مالی و سرمایه گذاری آشنا شده و توانایی شناخت و تجزیه و تحلیل مسائل مالی سازمان و پیش بینی مسیر مالی پیش روی سازمان را بدست می آورند و می توانند با پیشنهاد فرصت های سرمایه گذاری مسیرهای پربازده و موفقی را برای سازمانها ارائه نمایند. در این گرایش دو درس تخصصی – اصلی تحت عناوین مدیریت سرمایه گذاری و بازارها و نهادهای مالی ارائه می گردد که در آن دانشجو با مباحث سرمایه گذاری ، تأمین مالی ، روشهای سرمایه گذاری ، انواع بازارهای پولی و مالی ، بازار بورس و اوراق بهادار ، سهام و نحوه قیمت گذاری و تحلیل سهام، انواع سهام و ریسک های مرتبط با سهام و ... آشنا می گردد. در حوزه دروس تخصصی- اختیاری دروسی مانند اقتصاد سنجی مالی ، بانک ، بیمه ، سرمایه گذاری و تأمین مالی املاک و مستغلات ، قوانین و مقررات مالی ، مالیه بین الملل ، مالیه رفتاری ، مدیریت مالی در نفت و گاز ، مهندسی مالی و ... ارائه می گردد که هر کدام در حوزه مربوط به خود تلاش می نماید دانشی تخصصی و عمیق به دانشجو ارائه دهد.


برنامه دوره کارشناسی ارشد MBA شامل 48 واحد به شرح ذیل است :


جدول گرایشهای 15 گانه رشته مدیریت کسب و کار در زیر ارائه شده

دروس اصلی رشته مدیریت کسب و کار در جدول زیر ارائه گردیده است

جدول دروس اختیاری در جدول زیر ارائه گردیده است


چرا مهر البرز؟
موسسه مهر البرز با برخورداری از دانش بومی یادگیری و آموزش الکترونیکی که در نوع خود منحصر به فرد بوده و بر اساس تجربه و دانش تخصصی سازمانی توسعه یافته ، سالهاست که برگزاری دوره های کارشناسی ارشد در برخی از رشته های مدیریت را در دستور کار خود دارد.موسسه ما با برخورداری از کادر آموزشی مجرب، برجسته و حرفه ای از دانشگاه های معتبر و تراز اول کشور مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران ، دانشگاه علم و صنعت ، دانشگاه شهید بهشتی ،دانشگاه علامه طباطبایی و ... دوره های آموزشی سطح بالا و کاربردی را ارائه می نماید.   
یکی از مهمترین مزیت های موسسه ما نسبت به سایر موسسات و دانشگاه های فعال درمحیط آموزشهای مجازی ، فضای آموزشهای الکترونیکی ما می باشد. سیستم آموزشی الکترونیکی ما(LMS) یکی از مجهزترین و کاربردی ترین سیستم ها و نظام های آموزشی می باشد که با پشتوانه فنی و آموزشی مناسب ابزاری کارآمد را در اختیار شما قرار می دهد.بی شک سیستم تعاملی طراحی شده در این حوزه ارتقای سطح یادگیری و مهارت را در دانشجویان به دنبال داشته و نظرات دانشجویان ما گواه بر این مدعاست.
نظارت عالیه بر تولید محتوای الکترونیکی توسط کادر آموزشی به منظور حصول اطمینان از همراستایی آن با اهداف دوره و هم افزایی آن با دیگر مباحث دوره و ایجاد ارزش افزوده بالاتر در دانشجویان  از یک طرف و نظارت تفصیلی بر تولید محتوای الکترونیکی به منظور رعایت استانداردهای آموزشی و برآوده شدن انتظارات کیفی از سوی دیگر از دیگر ویژگی های منحصر به فرد مهر البرز می باشد.توسعه، به روز رسانی، بهبود مستمر و غنی سازی محتوای آموزشی یکی ار رمز های موفقیت ماست که با اخلاق کاری موسسه و پرسنل عجین شده است.
ما در هیچ مرحله و زمانی از دانشجو غافل نخواهیم شد و الگوی تعاملی دانشگاه با دانشجویان و کادر هیئت علمی بگونه ای است که روح پویایی و حرکت رو به رشد در سراسر نظام آموزشی ما جاری است.ما خود را متعهد به ارائه بهترین خدمات آموزشی و پژوهشی به دانشجو دانسته و خدمت محوری ، دانشجو مداری و تعالی جویی را در سرلوحه ارزشهای سازمانی خود قرار داده و به آن پایبندیم. 

فایل صوتی توضیحات مدیر گروه رشته مدیریت MBA

 
نکته:
1-پیشنهاد می شود دروس رفتار سازمانی،مدیریت منابع انسانی،تئوری سازمان و سازماندهی،سازمان های یادگیرنده،مدیریت تحول به کلاس حضوری نیاز ندارد و یا تنها یک کلاس حضوری در اواسط ترم برای این دورس کافی باشد و این در حالی است که دروس حسابداری،روشهای کمی تصمیم گیری ،مدیریت مالی و سمینار 1 به بیش از 3 جلسه کلاس حضوری نیاز دارد.
 

مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی ارشد مدیریت MBA 


 


الگو فرایند و  وضعیت آموزشی و تحصیلی مهرالبرز


 


نمونه محتوای دروس

نمونه محتوای درس مدیریت دانش - دکتر شامی زنجانی

لینک ورود به صفحه(سایر نمونه محتوا ها)