اپلیکشن موبایل معرفی مهرالبرزسرويس پست الکترونيک مهرالبرز LMS TTS

معرفی دوره آموزشی مدیریت بازرگانی

معرفی دوره  آموزشی مدیریت بازرگانی

مشخصات كلي دوره كارشناسي ارشد مدیریت بازرگانی


1. تعریف و هدف
دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به منظور آماده ساختن دانشجویان برای مشاغل حرفه ای مدیریت در سازمان های بازرگانی و موسسات دولتی و نیز ادامه تحصیل در دوره دکتری مدیریت تدوین گردیده است. به طور دقیق تر هدف های برنامه کارشناسی مدیریت بازرگانی عبارت است از:
- آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان های بازرگانی
- افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسایل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حل های مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه.
- افزایش مهرات و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید.
- ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای

2. طراحی دوره و شکل نظام
ضوابط آموزشی دوره کارشناسی ارشد طبق آئین نامه های مصوب وزارت علوم،تحقیقات و فناوری می باشد. شرایط ورود به دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی: 
- داشتن حداقل گواهینامه کارشناسی ار موسسات آموزشی کشور یا کشورهای دیگر که مورد تأیید وزارت علوم،تحقیقات و فناوری
می باشد.
- گذراندن دروس کمبود (حداکثر 30 واحد) برای داوطلبانی که رشته تحصیلی اشان مدیریت نمی باشد.
- عدم اشتغال به تحصیل در موسسات آموزش عالی دیگر
- موفقیت در آزمون ورودی 

3. برنامه دوره
برنامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی 32 واحد به شرح زیر می باشد.
الف) دروس مشترک      20 واحد
ب) دروس اختصاصی      8 واحد
ج) پایان نامه                  4 واحد
جمع کل                       32 واحد

4. نقش و توانایی
الف)
فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی، امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان های بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند.
ب) انتظار می رود که این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار گردند.
ج) علاوه بر این فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروزه در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است مشغول کار شوند.


5. ضرورت و اهمیت

اداره سازمان های بازرگانی، صنعتی و دولتی با ابعاد مختلف آن بدون بهره گیری از دانش مدیریت و دسترسی به اطلاعاتی که در امر تصمیم گیری لازم است امکان پذیر نیست. لذا این وظیفه دانشگاه ها است که اولاً مدیران آینده این سازمان ها را برای قبول مسئولیت در سطوح مختلف مدیریت آموزش دهند. ثانیاً محققین و پژوهشگرانی را تربیت کنند که بتوانند مسائل و مشکلات اقتصادی و بازرگانی سازمان های مختلف جمهوری اسلامی ایران را به خوبی بشناسند و برای حل این مسائل و مشکلات راه حل های صحیح و منطقی پیدا کنند.
وجود دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در دانشگاه های ایران موجب می گردد که دانشجویان این رشته در حین تحصیل با مسائل خاص جامعه چاره اندیشی نمایند. اساتید متعهد نیز متعاقباً در مسائل مدیریت در جامعه کنونی ما تفکر کنند و افکار و اندیشه ها و شیوه های جدید مدیریت را در جامعه مطرح سازند و به تألیف و ترجمه کتابهای مفید در زمینه های مختلف مدیریت اقدام نمایند.
بدیهی است که در صورت عدم افتتاح دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی باب این گونه تحقیقات و مطالعات هرگز مفتوح نخواهد گردید.
مهمترین ضرورت تشکیل دوره های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی نیل به خودکفایی علمی در زمینه های مختلف مدیریت و رهایی از وابستگی و سلطه فرهنگی است.


ويژگيهای شكلی برگزاری دوره در مهرالبرز

در خصوص تمايز شكل برگزاري دوره،‌ تمهيدات برگزاري آن در قالب راهكارهاي آموزش الكترونيكي مهيا شده است و در اين خصوص و بر اساس الزامات چنين رويكردي،‌ گروه هاي پشتيباني فني و آموزشي تدارك ديده شده اند.

مسوليت اصلي گروه پشتيباني فني، تمهيد سازوكارهاي سخت افزاري و نرم افزاري لازم در راستاي تدارك بستر ارتباطي پايدار و قابل اعتماد براي سرويس دهي به كاربران اين مجموعه، اعم از دانشجويان ،‌اساتيد و دستياران، مي باشد. وظيفه گروه پشتيباني آموزشي كه به اعتقاد ما عملكرد آن تاثير بسيار زيادي در كيفيت برگزاري دوره هاي آموزش الكترونيكي دارد،‌ ارائه مشاوره و راهنمايي هاي لازم به دانشجويان گرامي در طول برگزاري دوره مي باشد.
علاوه بر اساتيد منتخب كه همگي از ميان استادان با تجربه كشور و آشنا با دانش روز اين حوزه،‌ گزينش شده اند،‌ براي نخستين بار توجه ويژه اي به سازماندهي گروه دستياران شده است كه در كنار اساتيد،‌ نقش اصلي را در زنده نگه داشتن و پويا نمودن فضاي آموزشي، به عهده خواهند داشت. اين افراد كه همگي از فارغ التحصيلان علاقمند همين حوزه گزينش شده اند ،‌ضمن فراگيري مهارتهاي مديريت دوره هاي آموزش الكترونيكي،‌ از تجربه هاي علمي و تخصصي خود در پربار تر نمودن فضاي تعاملي چنين محيطهايي،‌ استفاده خواهند نمود.

ويژگيهای محتوايی برگزاری دوره در مهرالبرز

در خصوص تمايز محتوايي نيز سعي شده است با توجه به ماهيت علمي مطالب آموزشي اين رشته و نيز لحاظ نمودن مولفه هاي آموزشي در سطح كارشناسي ارشد ( از جمله تاكيد بيشتر بر فعاليتهاي پژوهشي)، محتواي درسي مورد نياز از مراجع معتبر جمع آوري شده و در قالبي ساختار يافته، و به صورت الكترونيكي در اختيار دانشجويان قرار گيرد. لازم به تذكر مي باشد كه ارزش افزوده آموزشي در چنين دوره هايي، ‌تا حد زيادي به ميزان مشاركت عوامل آموزشي (دانشجو، ‌استاد و دستياران) در تعاملات و نقد و تحليل يافته هاي علمي يكديگر وابسته بوده و انتظار مي رود بر اساس راهكارهاي پيش بيني شده،‌ در پايان هر ترم، بخش تازه اي كه دستاوردهاي علمي پالايش شده دانشجويان خواهد بود، به محتواي درسي موجود،‌ اضافه گردد.

براي مشاهده محتواي الكترونيكي يك جلسه آموزشی اينجا را كليك كنيد.

از جمله اهداف مورد نظر در برگزاري دوره هاي آموزش الكترونيكي،‌ارتقاي سواد اطلاعاتي دانشجويان و آماده سازي آنها براي زندگي در دنياي متحول شونده امروزي ،‌ از طريق ايجاد روحيه يادگيري مادام العمر مي باشد. بر اين اساس،‌ تدابيري انديشيده شده است كه انتظار مي رود دانشجويان در پايان دوره، ضمن فراگيري دانش تخصصي حوزه مديريت فناوري اطلاعات،‌ مهارتهاي لازم را در خصوص « سواد اطلاعاتي» فراگرفته باشند.

  روش اجرای دوره

برگزاري هر كلاس شامل اجزاي مختلفي مي باشد:

برگزاری محدود كلاسهای حضوری

تعداد اين كلاسها به صلاحديد اساتيد و بر اساس شرايط آموزشي حاكم بر كلاسها و نيز ساير ملاحظات مربوط به سكونت دانشجويان در نقاط مختلف كشور،‌ متغيير خواهد بود. جلسه معارفه اساتيد و دستياران،‌ بهمراه ارائه كليات مباحث هر درس توسط اساتيد،‌ در ابتداي هر ترم، در قالب جلسات حضوري صورت مي پذيرد.

برگزاری مستمر كلاسهای مجازی

ين كلاسها كه در واقع همان محيطهاي ارتباطي آنلاين مي باشند،‌ زمينه برقراري ارتباط زنده ميان استاد و دانشجويان را فراهم خواهد نمود. به طور كلي كلاسهاي مجازي،‌ محيطي شبيه كلاس درس حضوري را مهيا مي نمايند كه با برنامه ريزي مناسب، مي توانند تاثير قابل توجهي در پويا نگه داشتن فضاي آموزش الكترو نيكي داشته باشند. برنامه برگزاري اين كلاسها نيز،‌ متناسب شرايط آموزشي هر كلاس تدوين خواهد شد.

مشاركت در نقد و بررسی مطالب درسی تدارك ديده شده

از جمله مهمترين ويژگيهاي برگزاري دوره هاي آموزشي به صورت الكترونيكي،‌ امكان مشاركت همگاني دانشجويان در ارائه نقطه نظرات و تحليل و نقد آنها مي باشد. لذا در اين خصوص سعي خواهد شد با استفاده از سازوكارهاي تشويقي،‌ زمينه مشاركت فعالانه و نقادانه دانشجويان در كنار اساتيد و دستياران فراهم شود.

در ابتدای دوره ، تمامی مطالب لازم در خصوص آشنايی دانشجويان با شيوه های يادگيری در چنين فضاهايی ، ‌در كنار آموزش استفاده از سيستمهای موجود ، ‌در قالب يك سمينار توجيهی ،‌ ارائه خواهد شد كه حضور تمامی دانشجويان در آن الزامی می باشد.

مهارتهای لازم دانشجويان

ماهيت دوره هاي آموزشي كه به صورت الكترونيكي برگزار مي شوند به گونه اي است كه مخاطبين آن بايد داراي برخي امكانات و مهارتهاي ويژه اي باشند. از جمله :

امكان دسترسی به اينترنت

دارا بودن يكدستگاه سيستم كامپيوتر و تجهيزات لازم براي اتصال به اينترنت ،‌حداقل به صورت Dialup،‌ از جمله امكاناتي است كه دانشجويان براي شركت در اين دوره ها بايد از آن برخوردار باشند

امكان تخصيص وقت مناسب برای مطالعه و يادگيری

برگزاري دوره هاي آموزشي به صورت الكترونيكي،‌ باعث صرفه جويي در زمان و مديريت بهتر آن در راستاي استفاده از اوقات مفيدتر شبانه روز مي شود. برخلاف برخي بد فهمي هاي رايج شده،‌ چنين رويكردي به هيچ عنوان به معناي كاهش زمان يادگيري نخواهد بود و چه بسا به سبب فضاي پوياي اطلاعاتي كه ايجاد مي شود،‌ دانشجويان ملزم به صرف زمان بيشتر و البته مفيدتري باشند. زمان تقريبي مورد نياز براي انجام فعاليتهاي آموزشي براي اين رشته و با توجه به الكترونيكي بودن آن،‌ حدود 20 ساعت در هفته تخمين زده مي شود.

برخورداری از مهارتهای پايه اطلاعاتی

از جمله اين مهارتها مي توان به مهارت كار با مجموعه Office براي تنظيم گزارش،‌تهيه اسلايد،‌ ... اشاره نمود. همچنين انتظار مي رود داوطلبين گرامي تسلط كافي به روشهاي تبادل پيام در اينترنت ( ايميل) و يا روشهاي جستجو و بازيابي آدرس وب سايتهاي مورد نظر را داشته باشند.

تسلط نسبی به زبان انگليسی

هر چند اين مورد يكي از پيشنيازهاي تحصيلي عمومي براي انجام فعاليتهاي پژوهشي در مقطع كارشناسي ارشد مي باشد،‌ اما ماهيت مطالب آموزشي اين رشته و تنوع و روزآمدي سريع آن،‌ روحيه يادگيري مستمر و استفاده از منابع مختلفي را مي طلبد كه لازمه آن تسلط به زبان انگليسي مي باشد.

توانايی برنامه ريزی و مديريت آموزشی شخصی

با توجه به كاهش تعاملات رو-در-رو در اين روش آموزش،‌ انتظار مي رود دانشجويان داراي مهارتهاي خود-مديريتي بوده و بتوانند بدون حضور يك عامل كنترل كننده عيني،‌ اقدام به مديريت تمامي فعاليتهاي مورد نياز نمايند.

معرفی دروس و كادر آموزشی ترم اول

ترم اول شامل يك درس پيشنياز و چهار درس مشترك براي سه گرايش مي باشد :

عنوان درس تعداد واحد نوع درس استاد دستيار
تئوری مدیریت پیشرفته 2 مشترك دكتر خرازي
( دكتراي مديريت آموزشي)
آقاي ناصر زاده 
مدیریت استراتژیک پیشرفته 2 مشترك دكتر كرمانشاه
(دكتراي استراتژي سيستمهاي اطلاعاتي)
آقای کثیری
تحقیق در عملیات پیشرفته 2 مشترك دکتر الفت
(دکترای مدیریت گرایش تحقیق در عملیات) 
آقای آزادی
سیستم های اطلاعاتی مدیریت پیشرفته 2 مشترك دكتر كرمانشاه
(دكتراي استراتژي سيستمهاي اطلاعاتي)
آقای کثیری
مبانی کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت 2 پيش نياز دكتر شير محمدي
( دكتراي مديريت گرايش سيستمها )
آقاي قطره نبی


شهريه دوره: شهريه تحصيلي بر اساس مصوبات وزارت علوم،‌ تحقيقات و فناوري محاسبه مي شود. براساس آخرين مصوبات مورخه
   4/6/86 به شماره 9584/22، شهريه دانشجویان مرکب از شهریه ثابت : 2750000ریال + شهریه متغییر برای هرواحد نظری 500000 ریال وهرواحد عملی 625.000 ریال وهرواحد پایان نامه 1000.000ریال مي باشد. بديهي است هر گونه تغييرات در مصوبات در خصوص محاسبه شهريه،‌ در دريافت شهريه ترم هاي آينده موثربوده و معيار محاسبه شهريه قرار خواهد گرفت.

تبصره : بابت خدمات اضافی آموزشی به دانشجویان (نظیر کارگاه آموزشی، تعدد جلسات حضوری، کلاس های آنلاین، خدمات کمک آموزشی و ...)هزینه هایی انجام می شود که 50% آن معادل 1،500،000 ریال با مشارکت دانشجویان تامین خواهد شد.


دريافت فايل حاوی جدول دروسMITMpdf