دانشکده مدیریت | مدیریت کسب و کار | گرایش بازاریابی

آشنایی با تاریخچه رشته:
توسعه و بهبود در نظام های اداری و مدیریتی کشور و ارتقاء استاندارد زندگی در آن مستلزم بهبود و ارتقاء کیفیت مدیریت در سازمان های اقتصادی و اجتماعی است. با بهبود و توسعه مدیریت می توان بهره وری را افزایش داد و از ظرفیت ها و امکانات موجود و بالفعل، کالا و خدمات بیشتری را تولید و عرضه نمود و ظرفیت های زیادتری را بوجود آورد. بهبود مدیریت نیز مستلزم آگاهی و تسلط به دانش مدیریت است. با توجه به اهمیت مدیریت در رشد و ارتقاء سازمان ها و جوامع، ایجاد رشته کارشناسی ارشد مدیریت MBA  در کشورهای مختلف جهان مدنظر قرار گرفته است. این رشته به سرعت نخست در آمریکا و کشورهای صنعتی و سپس در کشورهای در حال توسعه موفق، گسترش یافته است.
MBA مخفف عبارت Master of Business Administrator می باشد که می توان آن را کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای ترجمه کرد. به لیسانس این دوره BBA و به دکترای آن DBA می گویند.
 
هدف:
MBA را چند دهه پیش دانشگاه های امریکایی معرفی کردند که هدف این رشته تربیت مدیرانی حرفه ای، چند منظوره با قابلیت بالا برای مقابله با بحران و توانایی اداره استراتژیک شرکت ها و بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی بود، در سالیان گذشته به جرأت می توان گفت که فارغ التحصیلان این رشته بالاترین میزان اشتغال و حقوق و مزایای دریافتی را به نسبت هر رشته دیگر داشته اند و این قاعده تقریبا در همه کشور های دنیا که فارغ التحصیل MBA دارند، صادق بوده است.
 
نقش و توانایی :
متاسفانه امروزه بسیاری بدون توجه به محتوای MBA آن را با نام مدیریت سازمان می شناسند و تنها به بخش بسیار کوچکی از اهدافی که در این دوره بررسی می شود می پردازند. اگر بخواهیم تعریفی دقیقتر از اهداف MBA داشته باشیم باید توجه داشت که هدف این دوره پذیرش فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی رشته های مختلف و به ویژه رشته های فنی و مهندسی و پرورش افرادی است که قادر باشند در زمینه های ذیل انجام وظیفه نمایند:
1) اداره و راهبری موثر و کارآمد سازمان یا یک بخش تخصصی از آن  نظیر بخش های تولیدی، بازاریابی و فروش، اطلاعات و مالی
2) ایجاد تحول در یک بخش ها و حوزه های تخصصی سازمان
3) طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت
4) کارآفرینی با ایجاد فعالیت های جدید در درون سازمان های جدید
5) ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مزبور به مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی
 
گرایش های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد:
این رشته بر اساس آخرین مصوبه دفتر شورای برنامه ریزی و گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای 15 گرایش می باشد که موسسه آموزش عالی مهرالبرز موفق گردید مجوز یکی از کاربردی ترین و پرتقاضاترین گرایش این رشته را با عنوان بازاریابی کسب نماید. 
 
آینده شغلی:
گرایش بازاریابی یکی از کاربردی ترین گرایش های رشته ام بی ای در جهان و ایران بوده و هست و خیلی از صاحبنظران، فلسفه وجودی رشته ام بی ای را نزدیک کردن علم به حوزه عمل و ثروت آفرینی از طریق ایجاد و مدیریت بنگاه های اقتصادی می دانند و گرایش بازاریابی را کاربردی ترین حوزه در راستای تحقق این هدف مهم محسوب می نمایند. در این گرایش در دروس تخصصی سعی می گردد تا دانشجو با مفاهیم مرتبط با بازار، فروش ،مشتری و سایر مسائل پیرامون آن دانش و مهارت لازم را کسب نماید.استراتژی بازاریابی و تحقیقات بازاریابی از دروس تخصصی – اصلی این گرایش می باشد که تلاش می نماید دانشجو را با برنامه ریزی راهبردی در حوزه بازار آشنا نموده و استراتژی های گوناگون در طول دوره عمر محصول  اعم از استراتژی های توسعه محصول، قیمت گذاری، توزیع و عرضه محصول و تبلیغات و فعالیت های ترویجی را آموزش دهد. در تحقیقات بازار تلاش می شود تا ضمن آشنایی دانشجویان با بازار و مکانیزم و بازیگران بازار روش های پیمایش و کسب اطلاعات از بازار و مشتریان و شناخت رفتار مصرف کنندگان آموزش داده شود. دروس تخصصی- اختیاری بسیار کاربردی و جذابی مانند بازاریابی بین المللی، ارتباطات بازاریابی یکپارچه، مدیریت برند، رفتار مصرف کننده، تبلیغات، قیمت گذاری، فروش، کانال های بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتریان، توسعه محصول و خدمت از جمله حوزه هایی هستند که در چارچوب سرفصل ها و دروس قابل ارائه آموزش داده خواهد شد.
 

 

 


 
گذراندن دوره‌های MBA می‌تواند دریچه‌هایی نو را در دنیای کسب و کار به رویتان باز کند. در ادامه از پنج موقعیت‌ شغلی که با خواندن MBA می‌توانید برای تصدی آنها نه‌تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان درخواست بدهید، گفته‌ایم:
مدیر بازاریابی
مدیر فناوری اطلاعات و IT
مدیر فروش
مدیریت مجموعه‌های خدمات بهداشتی
مشاوره عالی
 

 

با ما در ارتباط باشید

خط ویژه: 57658-021

فاكس:89788886-021 

نشانی دانشگاه

تهران- خیابان کارگرشمالی- خیابان شهید فکوری، خیابان صالحی، تقاطع دانش ثانی، شماره 36
کدپستی: 1413913141(گوگل مپ)